X

Vzdrževanje lakirne opreme

Vzdrževanje proizvodnih strojev in naprav danes dobiva vse večji pomen. Nekatere proizvodnje že vpeljujejo ali pa imajo dodobra izdelan sistem vzdrževanja TPM (Total Productive Maintenance), kar v praksi pomeni, da se kakovosti vzdrževanja daje enako težo kot sami kakovosti izdelave produktov. Cilj metode je tudi, da se sočasno dvigne nivo ozaveščenosti zaposlenih o rednem in pravilnem vzdrževanju strojev, hkrati pa se vzdrževanje začne jemati kot pomemben del uspešnega poslovanja, ne kot nepomemben in nepotreben strošek podjetja.

Vse študije in izkušnje kažejo, da je preventivno vzdrževanje praviloma cenejše, kot izredno vzdrževanje. Podjetja, ki so to že ozavestila, danes poslujejo uspešno in brez nepredvidenih stroškov, ki lahko povzročajo morebitno izgubo dobička. Priporočamo, da vzpostavite celovite vzdrževalne načrte in jasna navodila, ki bodo služili tako opreraterjem za kvalitetnejše vzdrževanje, kot vodstvu podjetja za lažje in boljše planiranje vzdrževalnih stroškov.

Ker je lakirna oprema specifična tako za uporabo, kot tudi za vzdrževanje, smo za vas pripravili osnovne smernice, ki jih priporočamo vsem uporabnikom. Iz izkušenj vemo, katere so najpogostejše napake pri rednem vzdrževanju, zato bo ob upoštevanju smernic vaša oprema delovala dlje in bolj kakovostno.

SPLOŠNO O VZDRŽEVANJU LAKIRNE OPREME

V splošnem velja, da je vsako lakirno opremo potrebno po uporabi takoj ali v najkrajšem možnem času dobro očistiti s topilom ali sredstvom za pranje (razredčilo, voda, ...). Če se oprema ne čisti sproti in redno, se v njej hitreje začnejo nabirati zasušeni deli materiala, ki kmalu preraste do te mere, da je potrebno opremo odpreti, temeljito očistiti, zamenjati tesnila in sestaviti nazaj. Za posamezno lakirno opremo veljajo določene specifike, ki so opisane v nadaljevanju.

LAKIRNE PIŠTOLE

Pomembno je, da se pištola očisti s ščetkami in različnimi za to namenjenimi pripomočki po vsaki uporabi. Razstavijo se njeni osnovni deli, ki se prav tako očistijo. Po čiščenju v topilu je dobro pištolo in njene dele dobro spihati s komprimiranim zrakom in pustiti pištolo do naslednje uporabo suho.

Pri ročnih lakirnih pištolah, je potrebno vedeti, da vsakokratno izvlačenje lakirne igle najpogojstejša napaka operaterjev. Igla se na lakirni pištoli izvleče le v primeru, ko pištola ne deluje pravilno in ste prej temeljito očistili že vse ostale dele. Prepogosto izvlačenje lakirne igle namreč poškoduje oz. zrahlja tesnila, ki so v notranjosti.

Enako velja za namakanje celotne pištole v topilih (razredčilo, aceton ...). Pištole, kadar je ne uporabljate, ni priporočljivo v celoti namakati v topilu ali v lončku pištole puščati topil. S tem prav tako povzročamo napihovanje in raztegovanje različnih notranjih tesnil, kar zmanjša njihovo življenjsko dobo.

ŠOBE

Pri uporabi lakirne šobe, je pomembno vsakokratno sprotno čiščenje. Lakirno šobo se po uporabi že čez lakirno pištolo opere, ko čez njo spustimo topilo. Nato jo snamemo iz pištole, očistimo s posebno čistilno iglico (pri tem je pomembna uporaba novih in ohranjenih čistilnih iglic) in pazimo, da šobe ne poškodujemo. Šobo na koncu dobro spihamo s komprimiranim zrakom in proti svetlobi preverimo ali vidimo odprtino šobe. Šobo lahko nato shranimo v topilu.

Najpogostejša napaka operaterjev je, da se umazano šobo vrže v topilo do naslednje uporabe in se šele pred naslednjo uporabo loti čiščenja. To povzroči želiranje materiala v notranjosti šobe, kar pomeni, da je šobo veliko težje očistiti in ohraniti nepoškodovano.

FILTRI

Vse notranje filtre, ki filtrirajo lak ali barvo, je potrebno po uporabi odstraniti iz opreme in jih temeljito očistiti v topilu. Po čiščenju ga še dobro spihamo s komprimiranim zrakom. Šele ko je filter očiščen in suh, lahko na njem zaznamo morebitne poškodbe in ga po potrebi tudi zamenjamo. Filter lahko čistimo dokler je to smotrno, sicer ga zavržemo in uporabimo novega. Pravila za interval menjave sicer ni, saj na to vpliva veliko faktorjev - količina barve, njena viskoznost, umazanija v posamezni dobavi barve, pogostost uporabe ...

ČRPALKE

Pri sistemu lakirnih črpalk je ne glede na to ali uporabljate membransko ali batno oz. airless črpalko pomembno, da se po vsaki uporabi le ta dobro očisti. Notranje dele najlažje očistite z cirkulacijo topila skozi povratni ventil, ki je nameščen za glavnim filtrom črpalke. Ko je notranji del opran pa so druga najpomembnejša stvar cevi, kjer se je prej nahajala barva ali lak. Le te dobro sperete s cirkulacijo topila skozi lakirno pištolo. S tem boste oprali tudi notranje dele pištole. Pri cirkulaciji je pomembno, da le to izvajamo pod nizkimi pritiski oz. počasnimi batnimi cikli.

Pri batnih oz. airless črpalkah je pomembno vsakodnevno spremljati tudi nivo in morebitno obarvanost olja. Obstajajo namreč pomembni indikatorji, ki nam povedo v kakšnem stanju je notranjost črpalke. Če olje dolivate zmerno in v enakomerni konstanti pomeni, da je notranjost črpalke brezhibna. Če se na enkrat poveča poraba olja, so tesnila v črpalki popustila in je črpalko potrebno servisirati. Prav tako je rumeni alarm za servis, če vam olje pomotni ali se obarva v barvi, ki ste jo uporabljali. V skrajnem primeru pa lahko opazite, da črpalki že dolgo ni bilo potrebno dodati nobenega olja več in le ta še normalno deluje. Takrat je črpalko potrebno čimprej ustaviti, saj so tesnila popustila, barva je udarila ven, se posušila in ustvarila čep, ki preprečuje porabo olja. V tem primeru lahko pride do resnih poškodb batnice in ostalih črpalnih delov, kar prinaša visoke dodatne stroške.

 

V kolikor potrebujete strokovno usposobljen servis ali morebitno svetovanje s področja vzdrževanja, vas vabimo, da si ogledate še zavihek VZDRŽEVANJE, kjer boste spoznali naš strokoven in učinkovit pristop.

Nazaj na seznam

boniteta